2018. november 15., csütörtök
Albert, Lipót

Legfrissebb a városban

Barátság mozi
 

Vérpezsdítő vámpírmusical

2014. október 12., 23:28 [fehervar.net] L. M., fotók: Hadart Művészeti Társulás

Vérbő komédiával kezdi idei színházi évadát a Köfém Művelődési Ház: Bárány Ferenc – Philipp István Vérszipoly című musicaljét a Hadart Művészeti Társulás előadásában, Gieler Csaba rendezésében, Háda János és Zakariás Éva főszereplésével láthatja a közönség november 28-án, pénteken 19 órakor.

Kétségtelenül nagy divatjuk van manapság a vámpírtörténeteknek, főleg mozivásznon, tévében és regényekben – színpadon talán kevésbé felkapott még a téma. A Vérszipoly mintegy harminc évvel előzte meg a mai vámpírdivatot, ugyanis még a nyolcvanas években született, az akkor még egyetemista Philipp István – a „rímhányó Romhányi” legjobb tanítványa – és Bárány Ferenc zeneszerző műveként.


A grófné (Zakariás Éva) és Vérszipoly (Blazsovszky Ákos)


Zakariás Éva, a darab női főszereplője épp fogorvostól érkezik a beszélgetésre, de nevetve nyugtat meg, hogy a vámpírfogaival minden rendben van, így nincs akadálya a fehérvári előadásnak.

– Ez nem egy igazi vámpírmusical, hanem egy pamflet, egy klasszikus zenés vígjáték – mondja a produkcióról. – A darabot a megszületése után húsz évig játszották folyamatosan az egyik fővárosi színházban, óriási sikerrel. A történet szerint az általam alakított kielégítetlen, szerelemre éhes ifjú grófnénak meggyőződése, hogy vágyait egy vámpír elégíthetné ki a legjobban. Férje, az öregecske gróf a problémát egy álvámpír felbérelésével kívánja orvosolni: tervei szerint egy helyi paraszt vámpírjelmezben jól megijeszti a grófnét, aki így kigyógyul a beteges vámpírmániából. A gróf számítását azonban keresztülhúzza az igazi vámpír megjelenése... Tévedések, zűrök, bonyodalmak – mindez rímekben, sok zenével. Imádom, hogy versben íródott a darab, élvezet játszani a könnyed rímekkel. Amikor először bemutatták a művet, a színészek egy szál zongora kíséretével énekeltek, mi viszont meghangszereltettük, így modernebb és musicalesebb lett a hangzás.

– Néhány éve már játsszátok ezt a produkciót – milyen a fogadtatása?

– Mindenütt imádják és szeretik, és már olyan helyekre is újra hívják, ahol már játszottuk a darabot. Mivel a Vérszipoly cím esetleg megtévesztő lehet, és néhányan arra gondolhatnak, hogy ez valami véres vámpírtörténet, a címet kiegészítettük az „avagy ki harap a végén?” alcímmel, amely jelzi, hogy komédiáról van szó. Ez az a darab, amit szerintem mindenkinek meg kellene ismernie – fergetes a humora, a szövege és maga a történet is.

– Húsz éve alakult meg a Vörösmarty Színház társulata, amelynek alapító tagja voltál, de ritkán látunk színpadon azóta, hogy a fehérvári teátrum 2009-ben nem hosszabbította meg a szerződésedet. Hogy kerültél a Hadart Művészeti Társulásba?

– Örülök, hogy a fehérvári közönség még mindig szeretettel gondol rám, ez nagyon-nagyon jó érzés. Nekem nemrég jött újra az életembe a színház – 2012 őszén kaptam tőlük az első felkérést, aztán sorban jött a többi. Ez egyelőre egy kis társulatkezdemény: amikor felbomlott a József Attila Színház társulata, Háda János úgy gondolta, nem akarja elveszíteni ezt a jó kis csapatot. Jani hasonló alkat, mint én: szeret tyúkanyóskodni a többiek felett, és kitalálta, majd a „Jármika” Jövőkép Gyermek Alapítvánnyal karöltve létre is hozta ezt a társulatot.

– A Hadart netán a Háda Rt. rövidülése?

– Majdnem – válaszolja nevetve –, valójában a Háda Art összevonásából keletkezett. Van egy csodálatos, imádott színész-rendező kollégám, Gieler Csabi, aki nem arról híres, hogy lassan beszél: először magam is azt hittem, az ő hadarásáról kapta nevét a társulat. Előadásainkkal a beteg gyermekeket is segítjük; egyik kollégánk beteg pici fia volt az első, akit így támogattunk. De nem csak a gyerekekre, a sérült felnőttekre is gondoltunk produkcióink akadálymentesítésével: Takács Erika jeltolmács minden előadásunkban részt vesz, olyannyira, hogy be is építettük a darabokba. Azt hiszem, ez egyedülálló a hazai színházi életben. Ez óriási munka az ő számára, gondoljunk például a Vérszipoly versben írt szövegére, amit végig kell jelelnie. De megéri a befektetett munka, mert fantasztikus visszajelzéseket kapunk; a közönség nagyra értékeli, hogy siketek és nagyothallók számára is élvezhetőek az előadások.


Az öreg gróf és ifjú neje
(Háda János, Zakariás Éva)

– Van állandó játszóhelyetek?

– Az FMH néven ismert Fővárosi Művelődési Ház ad fedelet a fejünk fölé. Emellett ott játszunk, ahova hívnak bennünket, és próbálunk, amikor csak tudunk – van úgy, hogy éjszaka, vagy kora reggel, teljesen eltérve a megszokott színházi időbeosztástól, hiszen mindnyájan többfelé is dolgozunk: más színházakban, szinkronban, sőt, van olyan tagunk, aki napközben festékboltban dolgozik. Amikor felbomlott a József Attila Színház társulata, sokan színészi munka nélkül maradtak. Én magam is szinkronnal, reklámmal, hangalámondással vagyok elfoglalva, és persze a családommal.

– Meglepődtem, hogy a Süsüben a dadust játszod – nem vagy túl fiatal ehhez a szerephez?

– Igazából én is furcsállottam... Ez eredetileg Galambos Erzsi szerepe, engem először csak beugrásra kértek fel, amikor ő az egyik előadásban nem tudott részt venni. A rendező, Háda János is mondta, hogy tudja, legalább tíz évvel idősebbnek kéne lennem, de megbízott bennem színészileg. Kettős szereposztásban játsszuk Szilágyi Zsuzsával, és mivel a királylányok is kettőzve vannak, engem a fiatalabb királylánnyal, Laurinyecz Rékával tesznek össze, mert a másik királylány, Kovalik Ágnes csak tíz évvel fiatalabb nálam, és valóban nehéz lenne elhinni, hogy a dadája vagyok. De hasonlóképpen jártam az Oscarral is, ahova be kellett ugranom Charlotte szerepébe, és Háda Jani azzal hívott fel, hogy tudok-e magamnál tíz évvel öregebbet játszani... Azt a szerepet is örömmel játszom, nagyon jól sikerült darab az is.

– Milyen szerepekre készülsz most?

– Egy kétszemélyes darabot, az Őnagysága kabaréját próbáljuk Mérai Katival, akit a nézők elsősorban a Barátok közt Julcsijaként ismerhetnek, emellett készülünk egy újabb fergeteges vígjátékra, Az őrület tornyára, ebben Straub Dezső is velünk játszik. Ezen kívül az Apácákat visszük színre, ebben a vidám darabban olyan vendégeink vannak, mint Voith Ági és Vándor Éva, a rendezője pedig Kökényessy Ági.