2018. november 18., vasárnap
Jenő

Legfrissebb a városban

Barátság mozi
 

Kapocs ég és föld között

2013. március 30., 20:59 [fehervar.net] L. M.

Oszlopsor címmel nyílt meg Kőnig Frigyes képzőművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem rektora kiállítása a Szent István Király Múzeum Országzászló téri épületében. A tárlat június 5-ig látható.

A kiállítást uraló kék szín, a rengeteg oszlop azt sugallja, hogy Görögországba csöppentünk, pedig nem: a helyszín Horvátország. Kőnig Frigyes 2011-ben kezdett foglalkozni a zadari Szent Donát-templommal, majd megismerkedett horvát művészekkel, és ennek eredményeként Hvar szigetén egy görög arányrendszerű oszlop ihletéséből egy növekvő, organikus szobormű készült.


Kőnig Frigyes rendszeres
kiállítója a múzeumnak
 
 

A kiállításon horvátországi, illetve adriai-tengeri vonatkozású festményeit, plasztikáit és grafikáit állította ki. Láthatóak a Hvar szigeti Jelsa városában három éve folyó nyári alkotó munka során készült alkotások, valamint a Jelsán felállítandó kőszobor készítésének dokumentációja is, és a sorozat legújabb darabjai is.

A tárlatot megnyitó Kovalovszky Márta művészettörténész elmondta: Kőnig Frigyest évek óta foglalkoztatja az egyik legelemibb, legősibb építészeti forma, az oszlop. A képzőművész szerint az oszlop maga a rend, a törvény, a stabilitás, és az ember nagyon szeretne ezek mentén élni. Amikor egy követ felállítunk, az a gravitáció ellen van, az építkezés ezzel a jelképes gesztussal indul. Nemcsak arról szól, hogy legyőztük a gravitációt, hanem ez szimbolikusan egy kapocs a föld és az ég között.

"Néhány évvel ezelőtt a zadari Szent Donát-templom látogatása során lettem figyelmes arra, hogy az épület alapozásához az ókori épület elemeit, illetve töredékeit használták fel. Jól megfigyelhetőek voltak a faragott részletek és a kannelúrás oszloptöredékek. A IX. században épült keresztény templom a római kori Fórum területén, az egykori bazilika maradványainak felhasználásával készült. Az egykori szakrális épület elemei egy új templom fundamentumául szolgáltak.


A tárlatot Kovalovszky Márta nyitotta meg

Ezek az oszlopok nem tartanak semmit, nem hordoznak nehéz terheket, a növekedés stádiumában vannak. Az értelem és rendezettség oszlopai: ugyanazok, amelyek a világrend és jogrend megjelenítőiként egykor törvényeket hordoztak önmagukon, ugyanazok, amelyek Platónnál a törvény és a rend tartópillérei. Megegyeznek a Jób Könyvében is említett ég oszlopaival, avagy a Föld oszlopaival, amelyek még, ha inog is a Föld, erősen tartják azt. A növekvő oszlopok a formatudatos gondolkodásról szólnak, amely az európai művészet egyik legfontosabb jellemzője" - írja Kőnig az Oszlopsor című sorozatáról a kiállítás katalógusában, amely a zágrábi egyetem kiadásában jelent meg.