2018. november 15., csütörtök
Albert, Lipót

Legfrissebb a városban

Barátság mozi
 

Múltidézés a falakon

2012. február 24., 22:10 [fehervar.net] L. M.

Kéri Gáspár fotóművész különleges alkotásaiból nyílt kiállítás az Öreghegyi Közösségi Házban. A március 20-ig látogatható tárlaton felvonultatott nagyméretű képek izgalmas részleteket villantanak fel a múltból és a jelenből is.


Kéri Gáspár, Kiss Dorottya igazgató
és P. Szabó Ernő művészettörténész

Kéri Gáspár a fotográfia  és a képzőművészet határterületén alkot - hangsúlyozta a tárlatot megnyitó P. Szabó Ernő művészettörténész, aki a jelenlévőket a különleges technikákkal készült képek műhelytitkaiba is beavatta. A falakon fényérzékennyé tett fémlemezek, papírok sorakoznak, amelyek közös jellemzője, hogy többnyire "talált tárgyak", mások által már kidobásra ítélt holmik, de Kéri Gáspár ezekre nagyította, vagy egyenesen ezekre készítette képeit. Kéri ugyanúgy dolgozik camera obscurával, mint Pajtás fényképezőgéppel, de a néha a digitális technikát is beveti.

A Pajtással készült képei mintha a hatvanas-hetvenes években készültek volna, pedig valójában mindegyik témát néhány évvel ezelőtt kapta lencsevégre. Az évtizedek óta változatlanul maradt Magyarország, elsősorban Budapest kis zugait láthatjuk a képeken: a "Vásároljon készruhát!" neonreklám, a tetőcsomagtartós Zsiguli, a romos lakások igazi szociofotók. "Évek óta kutatom a fotográfia és a képzőművészet határterületét, valamint azokat az archaizáló fotográfiai képalkotó eljárásokat, melyek segítségével reflektálok a korra, melyben magam is élek. Fotográfiáim tehát nem a múltat kívánják megidézni, hanem a jelent akarják archaizáló eszközökkel megmutatni. Ennek a programnak a részét képezik azok az 50x50 cm-es fotográfiák is, melyek Pajtás fényképezőgéppel készültek" - írta ezek mellé a munkák mellé Kéri Gáspár. P. Szabó Ernő arra is emlékeztetett, hogy az 1955-1962 között előbb a Gamma Művek, majd a Fővárosi Finommechnikai Vállalat által gyártott Pajtásnak csak egy zárideje volt, 1/30, a blendéjén is csak háromféle pozíció volt, az élességállítás pedig teljesen hiányzott róla.

Kéri Gáspár a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola fotó szakának elvégzése után a Magyar Iparművészeti Egyetemen szerzett diplomát, majd a Balázs Béla Filmstúdióban kezdett el dolgozni. Azóta operatőrként, illetve alkalmazott fotósként munkálkodik különböző projekteken, továbbá a békéscsabai Evangélikus Gimnázium művészeti tagozatán tanít. Az évek során alakította ki saját fotóművészeti stílusát, amelyre a képzőművészet és a fotózás kapcsolatának vizsgálata kísérletező módon jellemző.